lördag, juni 10, 2006

Vårrullar, vegansk variation

Kokt ris (behövs ej men om du har ngn dl så använd den)
200 gr vitkål, hyvlad tunt
2 morötter, fint strimlade
1 gul lök/purjolök hackad/skivad
1 hackad vitlöksklyfta
1 tsk sambal olek
Filodeg, 1 paket från affären
Fräs löken i lite olja. I med vitlök, sambal olek, vitkål och morot. Låt fräsa lite. Häll på ca ½ dl vatten, lite vinäger och salt (½ buljongtärning). Det är klart när grönsakerna är mjuka. Smaka av med soja & sambal. Blanda med ev ris.
Vik filodegsarken dubbla och dela i 2-3 delar, beroende på hur stora vårrullar du vill ha. Försök göra dem till kvadrater då kan du sedan lägga dem så att du har en spets mot dig, klicka fyllning mitt på kvadraten - vik spetsen över fyllningen, sidospetsarna inåt över fyllningen och rulla. Pensla med olja. Lägg dem på bakplåtspapper i ugnen i cirka 200 grader tills de är bubbligt gyllene.
Om kassan tillåter kan du skiva vattenkastanj och också ha i hackade champinjoner och böngroddar. Du kan också ha sojafärs i, kokt, vattenurpressad och kryddad. Variera dig! *ler*
Bild från tasteline

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tips är att kolla i asiatiska matbutiker, där brukar man kunna hitta "vårrulledeg" som har rätt storlek från början. Och priserna brukara vara låga. Vet inte om det är någon skillnad på själva degen?

ninaboel sa...

Ja precis!
Jag tycker dock inte att jag får dem så frasiga med de där vårrulleplattorna, de blir mer liksom sega än krispiga *skrattar* Men jag har säkert fel teknik.... tipset om filodeg kom från en vän som fick äta de sega jag serverat *skrattar*

Anonym sa...

Tack för receptet, testade i går och det blev jättegott. Till och med ungarna åt så mycket de orkade, de brukar inte bry sig om vårrullar annars. Maken var lyrisk.
Hälsningar!

Anonym sa...

Jag ska genast till focus o kööpa ingredienserna för dessa rullar. :)
Du har röddat min bakfylledag.