lördag, februari 18, 2006

Kladdkaka

Lördag är fikadag. Förutom morotskaka tror jag inte att jag haft recept på kaka i form. Så nu blir det att baka kladdkaka! Det kan vara klurigt med kladdkaka, den blir lite olika från gång till gång - jag inbillar mig att det beror på mjölets kvalité till exempel... Det måste ju vara olika beroende på skörd och hur de malt och processat. I alla fall, dags för receptet.

1 1/4 dl sojagrädde
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 nypa salt
1 1/2 dl mjöl
1 dl smält smör
Mixa alla ingredienser för "hand", slev går bra *ler* Smöra och bröa en form, gärna en med avtagbara kanter som inte är för stor i diameter, blir kakan för smal så blir resultatet kola istället för kaka. Gott men inte det du vill uppnå kanske *skrattar* Kleta i din smet jämt i formen. In i ugnen, 200 grader i ungefär 30 minuter. Tänk på att den stelnar när den svalnar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man använda olja istället för smör?

ninaboel sa...

hmm... det har jag inte testat... om du hinner testa innan mig får du gärna rapportera *skrattar*

Mikusagi sa...

Tack för receptet! Kletkaka är typ det enda jag kan baka utan hjälp, så jag har ju inget att bjuda mina veganvänner på. Nu har jag! :D (dessutom kan jag själv skära ned ytterligare på de animaliska produkterna nu när jag har upptäckt det här)

Anonym sa...

mmmm jätte gott blev det:D änkligen en kladdig vegan kaka utan svamp konsistens! tack!:)

Petra sa...

För en tid sedan fick jag länken till det här inlägget av en vän som fått länken av en gemensam vän. Har hunnit baka vegankladdkakan ett flertal gånger och den blir gudomligt god varje gång!! TACK för ett väldigt bra recept! =)

Cecilia sa...

Väldigt god kladdkaka! Jag brukar byta ut vanlijsockret mot rivet apelsinskal eller några droppar pepparmintolja. Det blir helt gudomligt =)